tirsdag den 18. oktober 2011

Fejltagelser.

Hvordan ved vi om vi begår de rette fejltagelser eller de forkerte fejltagelser? Er der overhovedet noget der hedder de rette og forkerte? Men det må der jo være, for der er de fejltagelser som er meningen man skal lærer af og blive klogere på, og så er de fejltagelser, ja der bare gør det hele værre og ikke kan bruges til noget. Jeg ved at jeg har lavet mange fejltagelser, flere end jeg nogensinde kan tælle. Men jeg ved så meget at stort set dem alle sammen har jeg lært noget af, ikke dem alle, men de fleste af dem. Men der er så også en masse af dem, som jeg gerne ville kunne lave om, for de har såret mig inderst inde, og de sår, de vil aldrig hele nogensinde. For jeg har mistet rigtig meget ved nogle af de fejltagelser jeg har lavet, men jeg kan ikke lave om på dem, jeg kan kun prøve på at gøre det bedre næste gang jeg står i den situation. Der er ikke andet man kan gøre end at træffe en anden beslutning, så det ikke går galt igen. Men man skal dog huske at det skal ikke være på andre folks bekostning eller vilje, det skal være i en retning som du selv kan leve med og er glad for, ikke fordi andre siger du skal. Det er op til dig om hvilken retning du vælger at gå og leve, det er ikke noget andre skal bestemme eller beslutte for dig. 


Man kan også forbinde fejltagelser med beslutninger, livets vej og overvejelser. Hvad angår forbindelsen mellem fejltagelser og beslutninger er at den hænger sammen på den måde at den beslutning vi vælger at tage, kan føre hen og blive en fejltagelse, hvis vi ikke får tænkt godt nok over den beslutning vi tager. For vi kan gå hen og miste den vi elsker, en ven, et familiemedlem og bare generelt, ting som har meget stor værdi for os. Hvis vi bare husker at tænke grundigt over den beslutning vi vælger at tage, over hvilke konsekvenser det kan medføre, hvilke skader og hvad der er fordel og ulempe ved den, så skal det nok gå, for hvis man har tænkt det hele igennem, så er man også forberedt på hvis det går galt, og så gør det ikke så ondt på en selv hvis det skulle ske således. Men hvad angår livets vej, har også meget med hvilke beslutninger man tager, for det kommer an på hvilken retning man har valgt sin levestil. For hvis man vælger den voldelige retning, jamen så foregår de fleste valg i vold, hvis man vælger den mere fredelige retning, så går ens beslutninger på at snakke om tingene og meget tænkning. Der var en klog mand der engang sagde til mig at de kloge snakker om tingene, og de ikke nær så kloge, bruger fysisk kontakt for at løse deres problemer. Og derved må jeg konkluderer at jeg hører blandt de kloge, da jeg sådan set ikke vil løse mine problemer med fysisk kontakt, jeg vil hellere snakke ud om tingene og få det lagt på hylden. For fysisk vold, det udsætter kun problemerne, og gør vreden større og større, og værre. Og hvad kan man bruge det til? Sådan set ingenting. Jeg får i hvert fald ikke noget ud af det, jeg ved ikke med jer. Men det er også op til jer selv om i vil løse problemerne med det samme eller udsætte dem og gøre dem værre, ved at udøve fysisk kontakt hele tiden. Hvad angår overvejelser, hænger den sammen med alle de 3 andre ting, både med fejltagelser, beslutninger og livets vej. For vi overvejer altid de diverse udveje og retninger vi kan vælge at gå. For hvad får vi ud af at tage den vej? Og hvad får vi ud af den anden vej osv? Livet er en stor tankegang. For uanset hvad, så skal vi tænke os grundigt om, før vi gør noget vi vil fortryde. Så alt i alt, det er som i en cirkel de ting.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar